۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۴۷

جلد نخست دانشنامه فرهنگ مردم با همکاری 100 پژوهشگر به بازار نشر آمد

جلد نخست دانشنامه فرهنگ مردم با همکاری 100 پژوهشگر به بازار نشر آمد

اولین جلد از دانشنامه فرهنگ مردم با حضور چهر‌ه‌های زیادی از پژوهشگران فرهنگ مردم و دیگر شاخه‌های علوم انسانی توسط مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی راهی بازار نشر شد.

محمد جعفری قنوانی محقق و از ویراستاران ارشد دانشنامه فرهنگ مردم در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اولین جلد منتشرشده از این دانشنامه گفت: این دانشنامه از طرف مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر می‌شود و قرار است یک مجموعه 10 جلدی باشد. در حال حاضر جلد اول این دانشنامه که طی روزهای پیش از عید آماده شده بود، به بازار نشر عرضه شده است که از حرف الف و کلمه «آب» آغاز شده و به حرف ب و کلمه «باران» ختم می‌شود.

وی افزود: سر ویراستاری جلد اول را اصغر کریمی، معصومه ابراهیمی و من به عهده داشته‌ایم و مجلدات مجموعه هم در کل زیر نظر سید کاظم موسوی بجنوردی منتشر می‌شود. این مجلد، دارای مقدمه‌ای درباره اصطلاح فولکلور است که این کلمه در آن تعریف شده و پس از آن، فرایند پیدایش و شکل‌گیری دانشنامه فرهنگ مردم شرح داده شده است. این دانشنامه یک هیئت مشاوران عالی دارد که در آن تعدادی از دایرة‌المعارف‌نویس‌های قدیمی و پیشکسوت مانند فتح‌الله مجتبایی، نصرالله پورجوادی، زنده‌یاد عنایت‌الله رضا، زنده‌یاد ایرج افشار، کاظم موسوی بجنوردی، و تعدادی مردم‌شناس و فولکلوریست چون اصغر کریمی، حسن ذوالفقاری، سید صادق سجادی و من حضور دارند.

این پژوهشگر در ادامه گفت: این دانشنامه یک شورای علمی هم دارد که اعضای آن اکثرا از فولکلوریست‌ها و مردم‌شناسان هستند و در میان آن‌ها برخی از متخصصان حوزه‌های مخلتف علوم انسانی فعالیت دارند که می‌توان در میان آن‌ها به چهره‌هایی چون سکندر امان‌اللهی، محمود امیدسالار، اصغر کریمی، محمد میرشکرایی، صادق همایونی، محمدجعفر یاحقی، محسن میهن‌دوست، حسن ذوالفقاری، جلال‌ رفیع‌فر و ... در میان آن‌ها اشاره کرد.

قنواتی گفت: بیش از 100 نفر از پژوهشگران نقاط مختلف کشور در تدوین مداخل این دانشنامه شرکت دارند. بخشی از مفاهیم دانشنامه به مطالب و اطلاعات مربوط به پژوهشگران فولکلوریک اعم از ایرانی و خارجی اختصاص دارند. منابع مهم فرهنگ مردم هم در این دانشنامه معرفی شده‌اند. به علاوه آیین‌ها،‌ باورها، جشن‌ها و همچنین داستان‌های ادب عامه نیز از دیگر مشخصه‌هایی هستند که در مجلدات این دانشنامه‌ معرفی می‌شوند.

این محقق حوزه فرهنگ عامه گفت‌: جلد اول دانشنامه فرهنگ مردم با 770 صفحه و قطع رحلی منتشر شده و تلاش‌مان بر این است که مجلدات دوم و سوم را هم در سال 92 به بازار عرضه کنیم.

 

کد خبر 2033725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha